Mitja Štular: 10 nasvetov kako varčevati tudi v državnih podjetjih

Kriza, ki stiska Slovenijo, nas odločno sili h gospodarnemu ravnanju tako v podjetjih kakor tudi v javni upravi. O varčevanju se veliko govori, nekaj tudi dela, a vprašanje je, ali pri pravih stvareh.

Ali se vodstva institucij javne uprave in podjetij v državni lasti zavedajo pravih prednostnih nalog? Bodo znali (od)rezati tam, kjer je potratnost največja in vagoni iztekajočega se denarja najbolj nesramno čezmerno natovorjeni, ali pa se bo spet končalo z varčevanjem pri kavi, soku, vodi, tiskanju – z veliko hrupa in malo učinka?

Preveč denarja porabimo za slabe projekte

Na podlagi dogajanj v prejšnjih dveh desetletjih v podjetjih v državni lasti in v javni upravi si upam trditi, da težava ni v tem, da bi imeli premalo denarja za koristne in kakovostne projekte, temveč da porabimo preveč denarja za nepotrebne in nekakovostne projekte. Ta skušnjava seveda obstaja vedno in v vsaki državi, a zdi se, da Slovenija to še posebno lahkotno dopušča. Zdi se, da je krog vplivnežev, ki imajo od tega neupravičene gmotne koristi, zadosti velik, da temu vodstva ne stopijo na prste.

Tistim, ki kljub vsemu želite ravnati varčno in gospodarno, v nadaljevanju ponujam nekaj nasvetov.

1. Ali resnično potrebujete to, kar kupujete?

2. Ali zmorejo analize narediti zaposleni v podjetju?

3. Je za odkritje tople vode res treba plačati?

4. Se pripravljavec razpisa lahko znajde v konfliktu interesov?

5. Ali res potrebujete posrednike?

6. Lasten razvoj ali nakup?

7. Si upate povabiti tuje ponudnike?

8. Znate ovrednotiti ponudbe?

9. Kako se približati Applovi enostavnosti in učinkovitosti?

10. Veste, kaj je vaša prednostna naloga?

Več v časopisu Finance (objavljeno 13.4.2012)